Az Eu több országában hangsúlyosan, törvényileg – diszkrimináció ellenes törvény, média törvény- az emberi méltóság megsértésének tekintik, ha a női testet mint szexuális tárgyat jelenítik meg a hirdetésekben. E törvények szerint a meztelenség vagy erotika egy hirdetésben sértő, megalázó, ha a benne szereplő személy szexuális tárggyá van redukálva. Az alapot az emberi méltóság és a női jogok elismerése, tisztelete adja. Németországban már az alkotmány kimondja, hogy a nők személyiségi jogai bizonyos fokig felülírhatják a véleménykifejezés szabadságát és így a versenytörvényben már ez alapján szabályozhatók a hirdetések. Ezekben az országokban (Norvégia, Dánia, Bulgária, Franciaország, Németország, Anglia) a szabályozás lehetőséget biztosít a szexuális alapon történő megkülönböztetés miatt indított bírósági eljárásokra is.
Ezzel szemben itthon lépten nyomon találkozunk, elsősorban különböző cégek, a női testet szexista módon, szinte termékként vagy egyszerűen "húsként" megjelenítő, fogyasztásra buzdító hirdetéseivel. De az idei EFOTT (Egyetemisták és Főiskolások Országos Turisztikai Találkozója) fesztivál óriásplakátja szexizmusban akár felül is múlja a pusztán „kereskedelmi” célú hasonló hirdetéseket, reklámokat. A Párbeszéd női esélyegyenlőségi szakpolitikusaként kérdezem az EFOTT szervezőit, úgyis mint a nevéből adódóan egy felsőoktatási rendezvény szervezőit, hogy nem találják ezt ultra gáznak? Mire gondoltak amikor ezt a plakátot jóváhagyták, megrendelték? Ez a plakát majd mágnesként vonzza oda az ország különböző területeiről a főiskolásokat, egyetemistákat?
Mi a Párbeszédben elkötelezettek vagyunk a női esélyegyenlőség ügye mellett és szót emelünk mindenfajta diszkrimináció ellen, sújtson az bárkit nemtől függetlenül. Mivel a hazai jogalkotás ezen a területen meglehetősen hézagos, elkenő és általánosító ezért az európai gyakorlatnak megfelelő törvényalkotást tartok kívánatosnak, a szigorúbb szabályozás érdekében.
Hegyesi Beáta női esélyegyenlőségi és családvédelmi szakpolitikus
Fotó:https://www.